Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Vysokoškolák testuje

štvrtok 5. marca 2015

Vysokoškolák testuje

Zastávka trolejbusu. Hlúčik ľudí čaká na mestskú dopravu. Skupinka je rôznorodá, vidím mamičku s kočíkom, dve postaršie panie, z ktorých jedna má tašku na kolieskach. Obézny muž s plešinou, niekoľko osôb stredného veku, ktoré na prvý pohľad nie sú ničím zaujímavé. Párik, Ona drobná prefarbená blondína s červeným kabátikom do pása. Má čiernu sukňu do pol stehien, čierne pančuchy a členkové čižmy so zlatou prackou. Cez plece zavesenú listovú kabelku, takisto so zlatými detailami. On o hlavu vyšší od nej, s neupravenými kučerami v čele, outdoorovou bundou a neforemnými rifľami. Na chrbte batoh a na tvári unudený, trochu neprítomný výraz.

Rozhovor dvoch tiet nepočujem, veselý trkot slečny, ktorý sa do sychravého počasia celkom nehodí však zachytím. Občas pohodí hlavou, aby si striasla z očí neposlušné vlasy a šteboce:
"Ten film se mi docela líbil, možná by ale byl o něco lepší, kdyby nebyl tak dlouhej, ne? Jo, hele, tak mně napadá, že bychom se měly stavit v obchodu. Nemáme nic k jídlu. Na co bys měl chuť?"
Mladík s rukami zarazenými vo vreckách myká plecom, inak nereaguje. Dievčina si z toho nerobí ťažkú hlavu a rapoce ďalej.
"No něco bychom koupit měli, možná k nám zítra přijede Klára, však víš, ta Honzova kamarádka. Slíbila jsem jí nějaké papíry do školy. Určitě si na ni pamatuješ. Byla taková, no já nevím, moc akční, do všeho se chtěla míchat. Nebo víš co, já ti ji ukážu, počkej.."
Z vrecka vyťahuje iPhone a po pár sekundách mu strká pod nos displej, pravdepodobne s nejakými momentkami z Facebooku. Chlapec sa letmo pozrie a ďalej bezvýrazne mlčí.
"Jo, to je z tý oslavy minulý týden. Škoda, žes nebyl, docela povedená.. Nebo tady, to je lepší fotka. Jo, půjdeš zítra na tu přednášku? Asi bych měla, ale moc se mi nechce. Co?"
Prvýkrát zašomre odpoveď: "Asi jo.." Má hlbší hlas, ktorý mi k nemu vôbec nepasuje. Slečna je stále nerozhodná.
"Já fakt nevím. Stejně mi to nebude k ničemu když ji celou prožvaním s Lucií. Ne? Co myslíš, mám tam jít?"
"Miláčku, to je na tobě.."
Verdikt som sa nedozvedela, práve prifrčal trolejbus a náhodná zmes ľudí sa vtesnala do vozidla. Pár mi utkvel v pamäti najmä tým, ako veľmi sa od seba navonok odlišovali. Ona vyslovene elegantný typ, pôsobiaci komunikatívne a trochu extrovertne. On tuctový chalan, s trojdňovým zarastením, očividne zaujatý skôr vlastnými myšlienkami ako dianím vonku. Možno sa mýlim a len mal zlý deň. Možno ona bola v skutočnosti úplne iná a vyobliekala sa tak len na špeciálnu príležitosť. Ktovie. Ostane mi záhadou, či v tomto prípade sa potvrdzuje staré známe: Vrana k vrane sadá alebo naopak Protiklady sa priťahujú.

Kam som sa týmto obšírnym úvodom chcela dopracovať? Že totiž i v jedle existujú určité spojenia, ktoré k sebe pasujú ako riť na šerbeľ Tristan k Izolde, psíček k mačičke a tak ďalej, hoci možno na prvý pohľad spolu nesúvisia a sú presne opačné, no vzájomne sa ideálne dopĺňajú. Tak vezmime si napríklad otrepanú klasiku vepřo-knedlo-zelo. A podobných zoskupení nájdeme hneď niekoľko: vianočka s kakaom, chlieb s maslom, špagety s kečupom, kapor so šalátom, jablko so škoricou, šúľance s makom, jahody so šľahačkou, rezeň s pivom.. arašidové maslo s banánom! Alebo je to u vás skôr americký hit PB&J, teda s džemom? Toto je vcelku kontroverzná téma a do sporu by som sa nerada s niekým púšťala.

Každopádne, hoci tieto spojenia jednoznačne fungujú, niekedy nie je na škodu prekročiť svoju komfortnú zónu a objavovať nové kombinácie, netradičnú chuť a na prvý dojem neskombinovateľné zložky. Veď bez experimentátorov, ktorí sa podujali na búranie hraníc by mnoho výborných jedál neuzrelo svetlo sveta. A tak sa i ja občas pustím mimo vyznačený chodník a siahnem po niečom novom.

Teraz zrejme čakáte nejaké bombastické objavy, novinky zo sveta fantázie, bláznivú exotiku.. Bohužiaľ, sklamem vás. Až taká odvážna nie som. Preto to bude zase iba o jogurtoch, čaji a veciach, ktoré sú možno vo vašej kuchyni trvalou súčasťou.

Začnem teda kategóriou tekutiny. O čajoch som písala už v samostatnom príspevku, preto sa zmienim ešte o dvoch navyše. Moju zbierku pyramídových Loyd uzatvára pomaranč so škoricou a klinčekmi. Musím sa priznať, ja na citrusové príliš nie som, preto mi nerezal tak, ako tie ostatné, nehovorím však, že je zlý. Ak patríte medzi milovníkov pomarančov, určite vás chytí za srdce.





Do pozornosti dávam neskutočne roztomilý hrnček, ktorý som dostala na Vianoce! Predstierajme, že nemám 24 rokov..

Do ďalšej kolekcie, tento raz čajov Arizona mi pribudol posledný, ktorý sa na území Slovenska a Čiech dá zaobstarať (ak trepem, opravte ma!) s príchuťou broskyne. Sladké jak fras, ale kúpila mi ho mamina a darovanému koňovi na zuby nepozeraj..


Čo sa týka sladených nápojov, tým nefandím vôbec, pretože som po nich smädná ešte viac a i tak ich musím zapíjať vodou. Bohužiaľ, platí to aj o ovocných šťavách. Túto Fruxi mi znovu zaobstarala mamka, je naozaj kvalitná, poctivá 100% lisovaná za studena z malín a jabĺk, ale ako hovorím, nič pre mňa.


Kyslomliečne výrobky, to je už iná reč. Tie však beriem ako doplnok stravy, nerátam ich medzi denný pitný režim. Kým som ešte chodila na brigádu, výborne sa hodili ako desiata, aby mi do obednej prestávky v žalúdku nevyhrával celý orchester. Müllermilch černica bol trochu zvláštny, v prvom momente som sa nevedela rozhodnúť, či mi chutí alebo nie, napokon som sa priklonila k názoru, že môže byť.. Ale nie príliš často.


Radšej mám produkty z mlieka, ktoré nie sú nijak dochucované. A ešte keď sú v akcii, ako tento jihočeský zákys, to plesá nielen moje srdce, ale i peňaženka.



V inej akcii som vzala i tento marhuľový, ale ako správne predpokladáte, veľa cukru! Inak nemám žiadne výhrady, je dostatočne kyslý, ale nie príliš, aby to vadilo v kombinácii s ovocím, ako to ja najradšej jedávam, celkom hustý a na črevnú mikroflóru to má určite pozitívne účinky.


Z podobného súdka je aj tento farmársky jogurt Malý gazda. Jeho konzistencia mi pripomínala skôr jogurty ovčie, pretože bol taký akoby trochu ťahavý, lepkavý, ale chutil mi veľmi. Naozaj sa viac ponášal na jogurt, ktorý si spravíme, ak má teta dostatok domáceho kravského mlieka. Musím však priznať, že som z neho vyjedla iba tú bielu časť, pretože čučoriedková zložka na spodku mi takmer zamordovala zuby. Kde ho dostať netuším, pretože mne ho podarovala starká.


Posledným jogurtom, s ktorým vás budem otravovať, je Tami grécky. Nemám žiadne výhrady, ničím neurazí, je celkom hustý, ale zase ani z neho nespadnete na zadok, že už nikdy v živote nebudete chcieť jesť nijaký iný.


Prechodom medzi tekutinami a pevnými látkami sa priblížim dvomi produktmi. Pod stromček som od tety dostala kokosový olej, o ktorom som sa takisto už niekde zmieňovala. Dlho som si ho chcela kúpiť, no vždy ma odradila cena, pretože ako iste viete, nie je to práve bežná položka nákupného zoznamu. Na druhej strane, vydrží určite dlho, pretože ho pri varení stačí naozaj málo a jedlu i tak dodá príjemnú kokosovú arómu. Hodí sa k sladkým i slaným pokrmom, jeho variabilitu určite oceníte aj pri bežných pokrmoch, nielen exotických východne orientovaných jedlách. O jeho účinkoch na organizmus písať nebudem, o tom sa viedlo a stále ešte vedie dosť polemiky, každopádne, použiť ho môžete nielen v kuchyni, ale aj ako kozmetický prípravok. trebárs na popraskané pery, suché vlasy a ruky a podobne.


Takisto na Vianoce, akurát že nie tie minulé, ale rok predtým, mi Ježiško priniesol vlašské orechy zaliate agátovým medom. Dlho som sa odhodlávala otvoriť pohárik, no počas učenia sa na štátnice na mňa doľahla kríza a chcelo to nejak povzbudiť šedú mozgovú kôru k lepšiemu výkonu. No, čo vám budem hovoriť, zuby protestovali, ale v jogurte sa to aspoň trochu rozložilo.





A teraz ten zvyšok. Nebudem prvá ani posledná, ktorá čaká na rôzne tematické týždne v Lidli a striehne, kedy konečne bude v akcii ten alebo onen produkt. Ja som sa zaľúbila do zeleninovej zmesi Green Grocer's v Talianskom štýle. Tá je naozaj božská, kusy zeleniny obrovské, obalené maslom a bylinkami, proste mňam!


Naposledy som však vzala pre zmenu tú Gurmánsku a na moje prekvapenie, tá mi až taká skvelá nepripadala. Prečo? Lebo obsahuje papriku! Jej chuť je tam naozaj výrazná a nedokázala som sa cez to preniesť. Každopádne, plusové body zmes získala za drobné cibuľky, tých tam však mohlo byť o čosi viac a mega veľké kusy šampiňónov. Ak nemáte paprikofóbiu ako ja, som presvedčená, že vám bude chutiť.


Len som ju prehriala na panvici s trochou masla a na záver vmiešala konzervu drveného tuniaka. Nuž, keď sa človek musí učiť, aj takto vypadá obed.


Poslední páni na holenie: syry! Počas talianskeho týždňa v Lidli som, jasné, v akcii prihodila do košíka Scamorzu bianco, ktorý je niečo ako talianska verzia našej slovenskej parenice. Tento bol konkrétne neúdený a mal tvar takých akoby dvoch hrčiek. Štruktúrou mal niečo zo spomínanej parenice a niečo z mozzarelly.


No a keď už je reč o mozzarelle, prvýkrát som mala pred snáď ešte pol rokom aj tú od Zott ochutenú bazalkou. Malé čerešničky sú roztomilé a určite ozvláštnia nejaké studené misy či jednohubky.


Gratulujem vám, dostali ste sa úspešne až na koniec tohto siahodlhého článku! Dúfam, že vás čítanie bavilo a zanecháte mi svoju priazeň. Budem rada za akýkoľvek názor, či ste výrobky vyskúšali, či plánujete v blízkej budúcnosti otestovať niečo, čo by stálo za zmienku.

9 komentárov:

  1. Mamina doniesla z roboty čaj značky Lloyd minule. Myslím, že to bolo voľačo typu jahoda malina. Voňal pekne, ale tam to skončilo. Chuť taká nijaká, ale čakala som to, lebo túto značku za pravý čaj ja teda nepovažujem. Ale podobne na tom bude asi každý, kto začal piť letecky dovezené čaje kvality, ktorú pijú v krajinách pôvodu(Japonsko, Čína) z posledného zberu. Oproti nim mi sáčkové prídu ako oparfumovaná voda. A ešte keď vidím v zložení slovíčko aróma, to už len krútim očami...o ľadových čajoch ani nehovorím...heh....škoda, že nejem jogurty, možno by som ochutnala...X)
    Kokosový olej som tiež skúšala, ale nebolo mi z neho dobre. Ako vonkoncom z všetkého vyrobeného z kokosu. Na druhú stranu zasa by som tie orechy s medom kľudne zniesla. Celkom dobrý spôsob konzervácie. A hlavne, orechy a med mám rada, akurát jem väčšinou menej sladké ako gaštanový alebo borovicový, prípadne lesný...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem, ja viem, nešťastné čaje. Aj ja mám radšej, samozrejme, tie sypané, ktorými ma zásobuje kamarát, čo si ich objednáva z Číny. Len občas dôjdu zásoby a potom človek musí siahnuť aj po náhradách.
      A smiem sa opýtať, prečo neješ jogurty? Intolerancia na laktózu? Či len z presvedčenia?
      Kokos je dosť ťažký na žalúdok, pripúšťam, niekedy aj mne z neho trochu dlhšie trávi, ale zase natoľko ma to neobťažuje.
      Gaštanový med som teda veru ešte nejedla, musí to byť zaujímavé..

      Odstrániť
  2. Gaštanový med zbožňujem kvôli jeho svojskej chuti a vôni. Podobne borovicový- nie sú to len také sladidlá, ale majú nezameniteľnú chuť(a medovicové typy ako lesný a borovicový aj viac bielkovín a menej sacharidov)...no holt majú niečo do seba, sú také neobyčajné. Agátový/kvetový mi príde až moc sladký. Keď chcem dačo sladšie z medov, tak repkový pastovaný-->tiež lahoda (ak je chuť na sladké) len pomyslieť.
    Prečo nejem jogurty? Nuž, ja už nejem takmer nič živočíšne...okrem syrov, ale tie už postupne vysadzujem. Ako...priznávam, že veci ako mliečny tuk alebo srvátka v sladkostiach neriešim, ale aj to si dám sporadicky, zmrzliny detto, aj tak ma najviac osviežia vodové, alebo tie, čo si spravím sama...XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ozaj, neber to ako nejaké rýpanie, len keď píšeš, že sa snažíš nejesť nič živočíšne, s medom teda problém nemáš? Veď to je tiež živočíšny produkt..

      Odstrániť
    2. Snažím, nehovorím, že sa mi to darí na 100%...XD, veď som ti písala, že také mlieko v sladkostiach neriešim....takže ani na Vianoce si neodpustím oplátky s medom...inak, myslím, že vtedy som mala med naposledy inak....XP

      Odstrániť
    3. Ach, Vianoce, to je o inom, to sa "prehrešky" nerátajú!

      Odstrániť
  3. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som mala černicový Müllermilch skorej ako ty?? :D To je divné a mne vôbec, ale vôbec nechutil a keďže som sa podelila, panoval podobný názor, že chutí akosi zvláštne... Ale na druhej strane vrelo odporúčam tiež z limitovanej edície kombináciu banán a čokoláda, veď čo môže byť lepšie? ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ten Müllermilch mi tiež prišiel zvláštny, ako vravím, nevedela som sa rozhodnúť, či mi vlastne chutil alebo nie. A na banán & čokoláda som už túžobne hádzala očkom, ale ja vždy čakám, kedy konečne budú v akcii. A zatiaľ sa tak nestalo.. A jasné, banán a čokoláda k sebe rozhodne idú, preto tak nejak aj odolávam pokušeniu lebo sa obávam, že by som sa stala závislou :D

      Odstrániť