Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Pečený lieň (ryba) s pomarančovo-cibuľovou omáčkou

pondelok 9. januára 2017

Pečený lieň (ryba) s pomarančovo-cibuľovou omáčkou

Na Vianoce som doma pripravovala pomarančovo-cibuľovú omáčku ku kaprovi a lososovi, ale nebol čas, aby som ju zdokumentovala. Len pár príspevkov dozadu som vám priniesla recept na inú, >>ostrokyslú pomarančovú<<, ale tá dnešná bude zase trochu z iného súdka. Vec sa má tak, že omáčka z Vianoc bola chuťovo veľmi dobrá (vďaka balzamiku), avšak konzistenciou celkom nesplnila moje (a i mamkine) očakávania. Bola príliš hustá, tmavá (kvôli balzamiku 😄) a extrémne maslová. Keďže sme ju podávali až neskôr, nie okamžite po príprave, na povrchu sa vytvorila nepríjemná vrstva tuku, ktorú bolo nutné vyliať. Taký však bol recept, zakladal sa na veľkom množstve masla, ktoré malo omáčke zabezpečiť krémovosť. Opätovne som však celý postup a pomery ingrediencií zmenila a viac prispôsobila mojim predstavám, pričom sa mi podarilo tento cieľ naplniť. A preto sa nebojím predostrieť pred vás recept v modifikovanej podobe, ktorá je lahodná, hustotou naozaj omáčková a skvelo sa snúbi s lieňom, rybou s bielym mäsom.
  • 1 lieň (od mamky, z rybárskeho kurzu)
  • trochu masla
  • 1 PL sójovej omáčky
  • šťavu z citrónu
  • trochu bylinkovej soli
  • Omáčka:
    • šťavu z 2 pomarančov
    • ½ cibule
    • 1-2 strúčiky cesnaku
    • ½ PL masla
    • 1 ČL sladkej čili omáčky
    • 1 ČL jablčného octu (ale vymenila by som za balzamikový, dodal by tomu správny šmrnc)
Rybu umyjeme, vnútro pokropíme šťavou z citrónu, sójovou omáčkou, ochutíme soľou a položíme do pekáča. Obložíme maslom a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C. Pečieme 20-30 minút, kým koža nie je pekne chrumkavá a mäso vnútri mäkké. Záleží od vlastností vašej rúry. 


Šťavu z pomarančov vlejeme do rajnice, pridáme cibuľu nakrájanú nadrobno, nastrúhaný cesnak, čili omáčku a ocot. Privedieme k varu a následne vmiešame kúsok masla. Omáčku pár minút varíme, kým tekutina trochu nezhustne, ale nenecháme ju zredukovať na hustý sirup (to nechceme). Pre zjemnenie ju preženieme tyčovým mixérom (alebo smoothie makerom), aby v nej neostali kúsky cibule. Podľa potreby dochutíme čili, octom alebo i soľou, podľa každého preferencií. 

Hotového lieňa preložíme na tanier a servírujeme s omáčkou (a napríklad škoricovým cícerom, ktorý som pripravovala k inému chodu). Pre nás plánovačov: rybu oberieme od kostí, aby sme s tým v práci nemali toľko starostí, umiestnime do misky a čakáme na obednú pauzu. Dobrú chuť!






Klasiku v podobe ryby s citrónom poznáme všetci, avšak skúste ho vymeniť za pomaranče, zaručujem rovnaký, ak nie ešte väčší úspech. Pokiaľ by ste sa nechceli babrať s vyberaním malých, ale nepríjemných kostičiek z lieňa, dá sa nahradiť aj filetmi z lososa, ale to je úplne iné mäso, akoby ťažšie, mastnejšie. K ľahkej citrusovej omáčke sa práve biela ryba hodí viac. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára