Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Tuniakové rillettes s pórom

utorok 16. mája 2017

Tuniakové rillettes s pórom

Pri potulkách internetom som natrafila na jeden zaujímavý recept. Obsahoval rybu (konkrétne makrelu) a bol vo forme akoby pomazánky až majonézového šalátu. Pýšil sa honosným názvom z francúzštiny rillettes a ktovie prečo, hneď upútal moju pozornosť. I keď, príčina je zrejmá: dokonalé fotky. A ryba? To ja môžem, navyše, chcela by som opäť zaradiť do repertoáru častejší výskyt vodných živočíchov (ale bez exotiky - chobotnice, krevety a mušle nemusím. Nieže by som ich skúšala, ale neláka ma to. Možno v ďalekej budúcnosti..). Samozrejme, recept som si upravila podľa toho, aby mi bol milý a srdcu blízky, s chladničkou korešpondujúci a k peňaženke milosrdný. Ono to vlastne nie je žiadna veda, prepychový názov v sebe skrýva jednoduché jedlo.

Po správnosti, slovom rillettes by sa mal označovať pokrm z bravčového bôčika, ale dá sa použiť akékoľvek iné mäso, napríklad kačacie, husacie a pokojne práve rybacie. Kúzlo spočíva v tom, že sa veľmi pomaly pečie v rúre, dokonca aj viac ako osem hodín, čoho výsledkom je, že sa úplne rozpadne a vytvorí kompaktnú hmotu podobnú paštéte. Tá sa potom natiera na pečivo, najčastejšie na francúzske bagety. Jednotlivé oblasti vo Francúzsku majú svoju špecifickú receptúru, už ťažko povedať, ktorá je tá "správna", ale to je u všetkých tradičných jedál tak. Za dlhé roky prejdú toľkými rukami (krkmi), krajinami a kultúrami, že existuje milión a pol variácií. A preto i tú moju s tuniakom a pórom môžem smelo označiť za rillettes, aj keď nemá takú jemnú a hladkú štruktúru ako pomazánka, pretože to by som ju musela mixovať. A ja nerada - preferujem kúsky surovín, ktorými môžem zamestnať svoje zuby. Či už si túto tuniakovú verziu budete natierať na krajce alebo ju budete jesť samotnú ako šalát ako ja, neváhajte sa do nej pustiť.
  • veľkú konzervu tuniaka (150 g mäsového podielu) 
  • 120 g (malý téglik) bieleho jogurtu
  • 2 ČL hrubozrnnej francúzskej horčice s bielym vínom (Deluxe Lidl)
  • 5-7 cm kus póru (bielej aj zelenej časti, pre farebnosť)
  • trochu kokosového oleja
  • citrónovú šťavu
  • koreniny podľa chuti
Pór nakrájame na kolieska a vložíme ho do panvice s kokosovým olejom. Ochutíme koreninami a chvíľu opekáme, kým nie je zlatistý a mäkký. Tuniaka pridáme do misy spolu s jogurtom, restovaným pórom a horčicou. Pomazánku ochutíme korením, citrónovou šťavou a dobre premiešame. Podávame s čerstvou zeleninou a plátkom citrónu na ozdobu.





Myslím si, že toto je veľmi príjemná verzia na rybaciu nátierku, ktorú poznám aj z domu. Ak obľubujete skôr jemnejšiu štruktúru, neváhajte a prežeňte celú zmes mixérom, prikláňam sa však k tomu, aby ostala takáto kúskovaná, pretože viac vyniknú jednotlivé zložky. Kde tu hrudka tuniaka, premiešané s kolieskami póru a to hneď v dvoch farbách a naviac, famózna hrubozrnná horčica, ktorá ma prekvapila. Je pikantná a zároveň zvláštne kyslastá vďaka bielemu vínu v nej. Ale zvláštna v tom najlepšom zmysle slova. Uvedomujem si, že to nie je bežná položka vašej komory preto ju nahraďte kremžskou, tá bude takisto vhodná.

2 komentáre:

  1. No priznám sa- fakt som klikla so zvedavosti čo to ten Rilletes je :) ako inak si z komplikovanej 8 hodinovej "piplačky" spravila pár minútový záležitosti čo zvládne veru každý :) Čo je super ;) Podobne si robím aj ja tuniakovú nátierku, avšak s vajíčkom, s tým pórom by ma to nenapadlo. :) A ako inak som zas prepásla skvelé šmakotinky z Lidla :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to všetko hneď inak pôsobí, keď sa to preloží do cudzej reči.
      Podvádzam všade, kde sa dá. Čím rýchlejšie hotové, tým lepšie. Aj keď na druhej strane, také pomaly pečené trhané bravčové, hmmm.. Už som dávno nerobila, mala by som sa premôcť.
      Maj sa krásne.

      Odstrániť