Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Šalátové Taco so sumčekom africkým a jablčnou BBQ omáčkou

utorok 18. júla 2017

Šalátové Taco so sumčekom africkým a jablčnou BBQ omáčkou

Vráťme sa opäť k zeleninovej hviezde týchto dní: cukete. V tomto prípade však nebude tento recept zacielený priamo na ňu, teraz bude hrať len vedľajšiu úlohu v podobe prílohy na spestrenie. Svojich 15 minút slávy si totiž ukradne iný kandidát na víťaza, lahodný sumček africký! Opatrujem ho v mrazničke už príliš dlho, balenie je nešikovné, iba zavadzia a ja som už dávno nemala kvalitné rybacie mäso. Keď som zvažovala všetky možnosti, ako s ním naložiť, rozhodol i fakt, že v chladničke sa mi povaľoval ešte ľadový šalát. Bol by hriech neskombinovať všetkých uvedených do jedného vydareného pokrmu. A to v zaujímavej a hravej forme Tacos!
Na blogu ste mali možnosť vidieť už tri verzie:
  • s tekvicou a mrkvovými rezancami >>KLIK<<
  • s karfiolom a šampiňónmi >>KLIK<<
  • s baklažánom a pórom >>KLIK<<
Nie je až tak prekvapivé, že zakaždým sa jednalo o výhradne zeleninové pokrmy, tento vzorec však bolo na čase rozbiť a vpašovať do šalátových listov aj mäso. Sumček je pre takýto spôsob ideálny, pretože ako som zistila, neobsahuje žiadne kosti (aspoň v mojom filete som žiadnu neobjavila), preto sa nemusíte báť smelo hrýzť a babrať sa v rybe. Mäso je jemné, ľahko sa rozplýva na jazyku, zároveň ale nie je príliš mazľavé a tukové (ako trebárs u pangasa), takže viete, že naozaj konzumujete poctivú rybu. S jej prípravou som sa príliš nemaznala, hoci pozostávala z dvoch krokov. Po prvé, piekla som ju v papilote, čiže vlastne zvinutú v papieri na pečenie, čo zabezpečí, že si zachová všetky šťavy a nutrienty v nej obsiahnuté. Na druhej strane, pre krajšiu farbu a chrumkavejší element som ju hodila na grilovaciu panvicu, čo zrejme pokus o najzdravšiu verziu trochu znehodnotilo, ale nemôžete mi to mať za zlé, dostane tak razom zaujímavejšiu chuť. 
V poslednom rade bolo treba vyriešiť otázku omáčky, dresingu, dipu, "lepidla", proste niečoho, čo všetky ingrediencie dokonale spojí dohromady. V poslednej dobe sa na internete nestretávam pomaly s ničím iným, len článkami o grilovačkách, záhradných oslavách, tipoch na pohostenie na nich a tak prirodzene podvedomie môjho mozgu obsadila všade zmieňovaná barbecue = BBQ omáčka. Väčšinou sa do všetkých jedál pridávala nejaká americká hrôza plná konzervantov, naďabila som však aj na niekoľko domácich a tak som si z nich povyberala to, čo sa mi hodilo a páčilo a vytvorila svoju vlastnú Nie je nič jednoduchšie! Ostatne, jednu som vám tiež už prezentovala >>v tomto príspevku<<, ale dnešná je ešte jednoduchšia, obsahuje o niečo menej ingrediencií a príde mi sviežejšia a ľahšia. Obsahuje totiž jednu "tajnú" ingredienciu, ktorá ju robí jedinečnou. Takže ak ste zvedaví, o čo ide, nahliadnite do surovín!

Ryba a cuketa:
  • 300 g filetu sumčeka afrického, bez kože
  • 1 PL masla
  • podľa chuti korenie na grilovanú zeleninu
  • podľa chuti paprikových čili vločiek
  • 1 žltú cuketu
  • pol citrónu a šťavu z neho
BBQ omáčka:
  • 1 PL masla
  • pol menšej cibule
  • 1 strúčik cesnaku
  • podľa chuti paprikových čili vločiek
  • pol ČL mletého koriandru
  • 1 veľkú paradajku (alebo malý pohár sterilizovaných domácich lúpaných paradajok)
  • 1 malé jablko (alebo 1 PL jablčného pyré)
  • 1 ČL sójovej omáčky
  • 1 ČL jablčného octu
  • pol ČL údenej papriky
Na Tacos:
  • niekoľko listov šalátu
  • čerstvú paradajku
Rybu umyjeme, položíme na papier na pečenie, polejeme roztopeným maslom a ochutíme korením a paprikovými vločkami (opatrne, ja som ich skúšala prvýkrát a ušla mi ruka). Doložíme cuketu nakrájanú na tenké hranolky, pokropíme šťavou z citrónu i samotný citrón a papier zvinieme do pevného balíčka. Vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C a pečieme maximálne 15 minút. Hotového sumčeka aj cuketu na grilovacej panvici zo všetkých strán sprudka a krátko opečieme, len aby nadobudli charakteristickú vzorku. Šťavu z pečenia nevylievame!


Do rajnice pridáme maslo, cibuľu a cesnak nasekané nadrobno, ochutíme čili vločkami, koriandrom a údenou paprikou. Opečieme, kým maslo nie je spenené a následne pridáme nakrájanú paradajku a jablko, podlejeme výpekom z ryby, sójovou omáčkou a octom a varíme, kým sa tekutina nezredukuje tak na polovicu. Zmes prenesieme do vysokej nádoby a pomocou tyčového mixéra na jemno zmixujeme. Ochutíme podľa potreby. 


Prejdeme k zostaveniu Tacos: šalátový list potrieme bohatou dávkou BBQ omáčky, na spodok uložíme časť ryby a cuketové hranolky, vrch priklopíme paradajkou, kolieskom citrónu a môžeme naviac posypať čerstvými bylinkami. Konzumujeme ako akési lodičky, najlepšie rukami. 






Ja som z tejto kombinácie nadšená, ryba a cuketa k sebe nesmierne pasujú a tá omáčka.. 😍 Je dokonalá, nechýba jej nič. Dokonca trochu zjemnila výraznú pikantnosť sumčeka, pretože, ako inak, podarilo sa mi to prehnať s čili vločkami. Nie síce nejako výrazne, ale ja na korenené jedlá nie som až tak zvyknutá (i keď, už by som mala byť, lebo sa mi to stáva podozrivo často). Omáčka sa určite bude hodiť aj k iným pokrmom, nie je nutné podávať ju len s rybacinou; kura či bravčové, s obomi si bude rozumieť. Najlepšie bude, samozrejme, konzumovať mäso ešte teplé, priamo z grilu, ale nič sa nestane, ak sa do neho pustíte aj na druhý deň, za izbovej teploty (môj prípad). Och, ak by ste tento recept naozaj chceli pripraviť na grilovačku, nie je to problém: v papilote upiecť vopred a potom v čase servírovania už len hodiť na mriežku, dve minútky netrpezlivo prešľapovať a hotovo, hltať do prasknutia!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára