Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Šalátové Tacos s romanescom a Romesco omáčkou

pondelok 2. októbra 2017

Šalátové Tacos s romanescom a Romesco omáčkou

Romanesco a Romesco? Neopakujem sa, nejde o preklep? Vážení, dovoľte, aby som veci uviedla na pravú mieru. Romanesco je druh hlúbovej zeleniny, akýsi kríženec brokolice a karfiolu a mali ste tú česť prostredníctvom môjho blogu spoznať ho už v dvoch receptoch ⇒ prvý na >>pečený s dressingom Zough<<, druhý na >>tvarohový šalát<<.
Romesco, na druhej strane, je druh omáčky pôvodom zo Španielska založený na báze orieškov a paprík, ktorá sa tradične podáva k rybám a v jarných mesiacoch najmä k odrode cibuliek s názvom calçot. Jej využitie je však široké, možno ju spracovať podľa ľubovôle a na internete existuje nespočetné množstvo pokrmov, ktoré ju zahŕňajú. Ani nehovorím o tom, že nejestvuje iba jeden exaktný predpis, každý si ju upravuje podľa svojho gusta. A tak to bolo i v mojom prípade.
Už viete, že papriky neobľubujem, maximálne tak červené a i to pečené, preto som sa rozhodla z tradičnej receptúry ich vynechať. Po druhé, základom je v podstate akýkoľvek druh orieškov, nuž ja som pre spestrenie k mandliam pripojila ešte slnečnicové semienka, ktoré sa lepšie mixujú a vytvoria tak krémovejšiu konzistenciu. Ale čo do nej použijete nakoniec záleží len a len na vás.
Dobre, cudzojazyčné výrazy sme si vysvetlili.. ehm, vlastne, nie, ešte jeden, ale myslím si, že tento vám príliš zdôrazňovať netreba. Tacos. Je to mexický výmysel - tradične kukuričná alebo pšeničná tortilla plnená všetkým možným, ktorá sa konzumuje ako lodička rukami. Aspoň tak je to najbežnejšie. Ja moje "tortilly" nahrádzam hlávkovým šalátom, ktorý funguje na úplne rovnakom princípe a totiž ako nádoba na moje náplne. Do listu stačí zavinúť ostatné suroviny a hotovo, falošné tacos je na svete. Nehovorím o tom, že toto má bohatejšiu vitamínovú hodnotu.
Niečo nám však ešte chýba. Len zelenina a trochu omáčky by ma pri plnom pracovnom nasadení (haha, jasné) úplne nenasýtilo, žiada si to ešte bielkoviny a sacharidy ako zdroj energie. Na pomoc prichádza korenený cícer, ktorý nielenže pridá chuťový rozmer, ale aj zmenu štruktúry pokrmu, takže sa budeme mať do čoho zahryznúť. A ja rada chrúmem. Znovu, koreniny, ktoré strukovinu obalia, sú vo vašej réžii, môžete sa vyblázniť a pridať, čo vám napadne, obľúbené kombinácie, ale i trochu bizarné spojenia. Ja vám predstavím tie moje.

Korenený cícer:
  • ⅓ šálky cíceru, v suchom stave
  • 2 ČL oleja
  • 1 ČL granulovaného cesnaku
  • ½ ČL údenej papriky
  • 1 ČL škorice
  • ½ ČL mletého koriandru
  • ½ ČL čili omáčky
Romesco omáčka:
  • 1 veľký strúčik cesnaku
  • ¼ šálky mandlí (dala som napol so slnečnicovými semienkami)
  • 1 pohár domácich lúpaných paradajok (s cesnakom a bazalkou - od mamky) {dajte pol plechovky kúpených}
  • 2 ČL oleja alebo vody, na zriedenie podľa potreby
  • 2 ČL citrónovej šťavy
  • ¼ ČL údenej papriky
  • ½ ČL mletého koriandru
  • štipku soli
  • štipku paprikových vločiek
  • {tradične sa pridávajú pečené papriky, zbavené šupky}
Navyše:
  • niekoľko listov hlávkového šalátu
  • niekoľko ružičiek uvareného romanesca
  • petržlenovú vňať a mesiačiky citrónu na ozdobu
Cícer namočíme do vody a necháme na noc odstáť. Na druhý deň ho prepláchneme a v novej vode uvaríme do mäkka. Hotový zlejeme, presypeme do misky a ochutíme olejom, cesnakom, paprikou, škoricou, koriandrom a čili omáčkou. Dôkladne premiešame. 
Do vysokej nádoby vložíme cesnak, mandle, slnečnicové semienka, lúpané paradajky aj s trochou šťavy, citrónovú šťavu, papriku, koriander, soľ, paprikové vločky a pomocou ponorného mixéra zmixujeme na hladkú hmotu. Ak je to nutné, rozriedime ju vodou, olejom ši ďalšou šťavou paradajok z konzervy/pohára. 


Nasleduje zostavenie: Šalátové listy potrieme vrstvou omáčky, navrch uložíme cícer a uvarené romanesco, prelejeme ďalšou dávkou omáčky a ozdobíme petržlenom. Môžeme pokropiť naviac citrónovou šťavou a podávame.






Uuuf, tieto šalátové potvory sa neuveriteľne ťažko fotia, nikdy to nevypadá tak dobre, lákavo a chutne, ako je to v skutočnosti. Budete si to musieť proste predstaviť alebo, ešte lepšie, rovno pripraviť, pretože to stojí za to. Cícer obalený v zmesi obľúbeného korenia je chuťovka, na ktorej fičím často, väčšinou ho potom naviac šupnem do rúry, aby sa opiekol a ešte viac chrumkal (ostatne, to čakalo aj zvyšnú porciu, ktorá mi ostala, pretože som nespotrebovala celú dávku z receptu). Romesco omáčka je veľmi príjemným osviežením, možno trochu nostalgiou na leto, keďže obsahuje paradajkový základ, naviac je bohatá a výživná vďaka prítomnosti orieškov a semienok. Aj tu sa dá pohrať s pridávaním korenín, takže ako bude chutiť na konci si môžete pohodlne regulovať. Rozhodne sa prihováram za to, aby ste ju vyskúšali. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára