Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Halloumi Stroganoff - netradičná verzia ruskej klasiky

streda 7. februára 2018

Halloumi Stroganoff - netradičná verzia ruskej klasiky

Sniežik nám padá, síce v malých vločkách, ale hlásia výdatnú nádielku, jeden by ani psa von nevyhnal a to po čom práve túžim, je huňatá deka, kotlík vriaceho čaju a dobré bohaté a sýte jedlo, ktoré by rozpálilo aj moje vnútro.
Takže nasledujúci pokrm sa k dnešku nadmieru hodí! Inšpiráciu som našla u mojej internetovej priateľky talianskeho pôvodu žijúcej vo Švédsku. Je letuškou a tak má možnosť cestovať po svete a zbierať nápady v krajinách, kam ju vietor aktuálne zaveje. Nazvala toto jedlo ako Halloumi Stroganoff, nie je to teda výmysel z mojej hlavy a preto ho meniť nebudem.
V prvom rade, typický Stroganov, aspoň ako je mne známy, má bielu farbu. Do tohto receptu putuje paradajkový pretlak, preto tá neobvyklá farba. Po druhé, mal by to byť mäsový chod, no bielkoviny v tomto prípade zabezpečí syr. Grécky Halloumi sa k nemu náramne hodí, pretože sladkastý paradajkový základ výborne "osolí", naviac, je vhodný na opekanie a grilovanie, teplom nestráca tvar, preto ho bez obáv možno zamiešať do omáčky a stále mu ponechať pevný základ.
Všetko za predpokladu, že vás v obchode neobabrú a predajú vám kvalitný výrobok. Dobre, priznávam, môj Halloumi nebol práve exkluzívnej značky, takže som si sama na vine. Bohužiaľ, hoci som ho grilovala, nenadobudol charakteristickú zlatistú kôrku a mal práve tendenciu trochu tiecť (i keď po vychladnutí opäť stuhol), takže som musela počas prípravy trochu improvizovať. Ale to je pre mňa normálne, snáď nie je recept, kde by som sa do poslednej bodky držala inštrukcií či ingrediencií.
Ani vizuálny výsledok nie je podľa mojich predstáv, zase raz to vypadá ako jedna veľká neforemná kopa uprostred taniera, pretože kým som si pripravila servírovanie, omáčka stuhla. A mala som ju urobiť redšiu, to je ďalšia vec. Viac tekutiny by jej prospelo. Ale nenechajte sa odradiť, recept ako taký je skvelý, určite sa k nemu vrátim. Veď keď si k tomu prirátame ešte delikátne hríbiky a smažený pór, jój, sliny sa mi zbiehajú!
Vskutku netradične poňatý recept, ale môžem vás ubezpečiť, že lahodný. Neviem, čo by naň povedal pravý Rus, ale asi ma to ani netrápi. Dnes existuje už toľko verzií a podôb prastarých receptúr, že sa nad tým nikto nepozastavuje. Hlavne, že jedlo báječne chutí, no nie? A toto je presne ten prípad!
  • 200 g syra Halloumi (alebo Fety, avšak tá nie je úplne vhodná na grilovanie)
  • 5 cm bielej časti póru
  • 250 g šampiňónov (ja som pomiešala aj sušené dubáky)
  • trochu masla
  • pol malej konzervy paradajkového pretlaku
  • 250 ml smotany (mala som "kyšku")
  • 250 ml vody
  • štipku soli a korenia (voliteľne dubákové korenie)
  • zelenú časť póru na ozdobu
Syr nakrájame na asi 1 cm hrubé obdĺžniky/kocky a na grilovacej panvici z oboch strán opečieme. Preložíme bokom. 
V panvici na hrudke masla opečieme kolieska póru, ochutíme soľou a korením (ale opatrne, Halloumi je slaný) a pridáme na plátky nakrájané šampiňóny (prípadne sušené dubáky, ktoré sme predtým zaliali vriacou vodou a na 15 minút nechali napučať). Restujeme do zlatista a následne prilejeme smotanu, vodu a rozmiešame v nej pretlak. Varíme a redukujeme omáčku na požadovanú konzistenciu. Asi dve minúty pred koncom vložíme do panvice aj odložený syr a premiešame. 
Podávame posypané zeleným pórom alebo napríklad aj čerstvou bazalkou.  






Od postupu som sa musela odchýliť v bode, kde som syr neprimiešala do vnútra omáčky, ale podávala ho len navrch. Bála som sa, že to neunesie a rozpadne či roztopí sa v nej. Pravý Halloumi by takéto psie kusy nemal stvárať, preto naozaj z vlastnej skúsenosti odporúčam siahnuť po kvalitnom materiáli. Navyše, uvedené množstvo smotany a vody sa rovnako oplatí dodržať, ja som dávala všetko od oka a evidentne málo, pretože omáčka bola výrazne hustá. Mne to neprekážalo, aspoň sa lepšie prenášala do práce a také mám najradšej, ale ako vidíte, miery majú svoje opodstatnenie a hoci sa to môže zdať príliš, je to akurát. 
Caroline ďakujem ja aj môj žalúdok a dúfam, že podobným spôsobom poteším zas ja vás. Skúste!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára