Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Pomarančový šalát s batátom a šunkou

štvrtok 22. marca 2018

Pomarančový šalát s batátom a šunkou

Evidentne frčím na šalátovej vlne, ale je sa čomu diviť? Pestrejšie a svieže pokrmy mi nahrádzajú chýbajúcu jar. Hoci dnes svieti slniečko, vonku je kosa, stále sa držíme na mínusových teplotách. Viem, som otrepaná a neustále bľabocem o počasí, ale priznajme si to, na koho to nevplýva? Ten je u mňa hviezda a závidím mu. Podľa mňa sa chladné dni ťahajú už príliš dlho a som viac než pripravená dať im definitívne zbohom.
Hoci, tento šalát je tak trochu na pomedzí. Je už jarný? Ešte zimný? Ťažko povedať, práve preto je skvelou voľbou do tohto prechodného obdobia, kedy sa už zbavujeme posledných zásob a nevieme sa dočkať čerstvých plodín, ktoré nám, snáď, matička Zem poskytne.
Zemiaky majú v našej kultúre nezanedbateľné postavenie a existuje miliarda a jeden spôsob, ako si ich pripraviť. Ja som na ne časom zanevrela, hoci ako decko som ich milovala. Cestu si však ku mne opäť našli, no vo forme batátov = sladkých zemiakov, ktoré už dnes i u nás nie sú extravagantnou plodinou. Hoci s obyčajnými majú spoločný asi iba ten "názov" a ich nutričné hodnoty sú v mnohých ohľadoch podobné, myslím, že z botanického hľadiska si príliš príbuzné nie sú. Neviem, nie som odborník, preto sa v prípade vyššieho záujmu obráťte na povolanejšie osoby, prípadne na strýčka Googla.
V každom prípade, vyhovujú mi viac chuťou, pretože ako prívlastok napovedá, sú sladké, naviac majú inú štruktúru. Týmto úvodom sa však snažím dostať k jednej veci: ak nemáte radi batáty alebo si ich z finančného hľadiska nemôžete dovoliť (áno, nie sú práve lacným špásom), nahraďte ich obyčajnými zemiakmi. Žiadna veda.
Ale teraz už k ďalším účastníkom tanierovej párty. Príjemným doplnkom je skombinovať tieto sladké chute s citrusovými, ktoré šalátu dodajú ľahkosť a prenesú nás do teplejších krajín. Pomaranč sa možno môže zdať príliš neobvyklým a kyslým v porovnaní napríklad s mangom či granátovým jablkom, ale verte mi, keď to okúsite, budete súdiť rovnako.
Ingredienciou, ktorá zabezpečí potrebnú bielkovinovú a energetickú časť je kvalitná šunka. Prosím, nebuďte skúpi a investujte do poctivého druhu s čo najvyšším podielom mäsa. Pod 85% by som asi nešla. A ak by ste náhodou mali po ruke údeného lososa.. Ešte lepšie! Ten by celý šalát povýšil na úplne iný level. Ja som potrebovala odľahčiť zásoby v chladničke/mrazničke, preto táto možnosť.
Nuž a potom je to už len na vás, priatelia. Ako 'umami' zložku pokrmu odporúčam olivy (plnené sardelovou pastou v tomto prípade - mňam), nejakú čerstvú zeleninu, ale trebárs aj marinované artičoky či sušené paradajky. Och a samozrejme, priehrštie listového šalátu ako základ.
Kľúčom k finálnemu úspechu je pomarančová zálievka, ktorá celý chod prepojí a vytvorí tak harmonickú kompozíciu hodnú zhudobnenia nejakým skladateľom. Keby ešte žil Beethowen, napísal by novú Allegro con Brio, čo ja viem, symfóniu číslo 5.5.
  • 1 stredný batát
  • 100 g dusenej šunky
  • 1 (krvavý) pomaranč
  • hrsť olív
  • zmes listových šalátov
  • cherry paradajky, uhorku, reďkovky.. podľa ľubovôle
  • na zálievku:
    • 1 PL olivového oleja
    • 1-2 PL pomarančovej šťavy
    • kôru z pol pomaranča
    • čierne korenie a soľ podľa potreby
    • zmes talianskych alebo provensálskych byliniek
Sladký zemiak poriadne umyjeme a očistíme, šúpať netreba. Položíme ho na plech a po celom povrchu poprepichujeme. Pofŕkame olejom a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C. Pečieme 45-60 minút, podľa potreby, kým i v strede nie je mäkký a z vyrobených dierok nevyteká sladký sirup. 
Do misy vložíme šalátové listy, batát nakrájaný na kolieska/polmesiace/kocky, natrhanú šunku, kúsky pomaranča, olivy a čerstvú zeleninu podľa chuti. Prelejeme zálievkou, ktorú pripravíme jednoduchým prešľahaním všetkých ingrediencií. Môžeme ešte posypať sezamom a podávame. Výborný je aj na druhý deň za studena. 

*Pre prezentačné dôvody som šalát zamiešala až po fotení.






No čo poviete, nie je to krásne farebné, hravé, svieže, výborné ako prostriedok na privolávanie jari? Rozhodne si ho nenechajte ujsť a vyskúšajte!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára